Ympäristökestävän työn tekemisestä puhuminen on helppoa, mutta koko totuuden paljastaminen onkin jo eri asia. Ilmaston, ympäristön ja ihmisten kannalta merkittävän vaikutuksen aikaansaamiseksi vaaditaan kuitenkin selkeä suunnitelma, konkreettisia toimenpiteitä ja…. läpinäkyvyyttä! Olemme kunnianhimoisia ja siksi avaamme ovemme, jotta voit nähdä, miten työskentelemme ympäristökestävyyden puolesta ja missä meillä on vielä parannettavaa – tämä onnistui salaperäisten, asiaan sitoutuneiden hotellivieraidemme avulla.
Emme halua kehuskella (tai no, ehkä hieman), mutta olemme aina tehneet enemmän kuin meiltä on odotettu niin vieraidemme, työntekijöidemme, yhteiskunnan kuin ympäristönkin osalta. Kun pyöritettävänä on yli 230 hotellia, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kantaa osansa yhteiskuntavastuusta, kääriä hihat ja huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla ympäristöstä ja ihmisistä, jotka asuvat tällä ainoalla elinkelpoisella planeetalla (Marsin tai muiden vielä tutkimattomien planeettojen osalta aika näyttää, mitä tulee tapahtumaan) – mutta samalla toimintamme tulee olla kannattavaa.
Sen lisäksi, että Clarion Hotel® The Hubin katolla Oslossa on omia viljelyksiä, tähän hotelliin asennetaan myös 250 neliömetriä aurinkopaneeleja. Tämä tulee vähentämään hiilidioksidipäästöjä vuosittain noin 11 100 kg – tämä vastaa lähe neljää kierrosta maailman ympäri henkilöautolla.
Olemme myös – jo monen vuoden ajan – toteuttaneet pienempiä toimia, kuten asentaneet aurinkopaneeleita useisiin hotelleihimme, vähentäneet vedenkulutusta antureilla varustettujen pesuallashanojen avulla, lopettaneet tarpeettomien muovituotteiden käytön, käyttäneet vaarattomampia kemikaaleja, tukeneet eettistä kaupankäyntiä sekä työskennelleet ruokahävikin vähentämiseksi. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä. Ja kyllä vain – hotellimme on myös ympäristösertifioitu kansainvälisen ISO 14001 -standardin mukaisesti. Mutta ehkäpä jo tiesitkin sen?
Comfort Hotel® Solna Ruotsissa on yksi hotelleista, joka toimii katolle asennettujen aurinkopaneelien avulla. Valokuva: Maverix Media
Olet kuullut kaiken tämän jo aiemmin, vai mitä?
“No niin, vai sillä tavalla, blaa blaa blaa, olen kuullut kaiken tämän jo aiemmin", saatat ehkä ajatella. Kyllä, me tiedämme – nämä ovat hienoja sanoja, ja kuka tahansa voi kertoa työskentelevänsä ympäristökestävyyden parissa. Mutta voimmeko esittää konkreettisia todisteita sen puolesta, että tekemämme työ vaikuttaa ja on merkityksellistä? Niin, kuinka te siellä voitte tietää, että me pidämme sanamme?
Nämä kysymykset saivat meidät ajattelemaan vierailijaryhmää, jota käytettiin koronamittausten havainnoitsijoina – heidät tunnetaan nimellä “The Chosen” – ja tämä sai meidät ottamaan käyttöön oman ympäristökestävyysluokituksen, Sustainability rating – arviointityökalun, jonka avulla voimme arvioida kriittisesti omaa ympäristökestävyystyötämme ja jota sinä pääset seuraamaan eturivistä.
"Tämä arviointi keskittyy siihen, miten hyvin hotellimme työskentelevät energiankäytön, veden, jätehuollon, ruokajätteiden, kemikaalien ja tekstiilien pesemisen osalta."
Avaamme siis kaikki ovemme ja paljastamme asiat kokonaan, sillä vain siten voimme kehittyä vielä paremmiksi! (Palaamme näihin "vakoilijoihin" myöhemmin tässä artikkelissa, jos olet kiinnostunut). Mutta mikä tämä luokitus oikein on?
– Tämä luokitus mittaa sitä, kuinka hyvin hotellimme työskentelevät energiankäytön, veden, jätehuollon, ruokajätteiden, kemikaalien ja teskstiilien pesemisen osalta. Näillä toimilla on suurin ilmastovaikutus hotelliliiketoiminnassa. Luokitus esitetään sivustollamme 10-portaisena asteikkona, ja se mittaa yksilöllisesti kutakin hotellia hotellien erilaisten lähtökohtien perusteella, kertoo Harald Bjugstad-Holm, Strawberryn ympäristökestävyysjohtaja.
Strawberryn ympäristökestävyysjohtaja, Harald Bjugstad-Holm.
Kukaan ei ole täysin rehellinen
Jaahas, oma sisäinen ympäristökestävyysluokitus… Onko realistista arvioida itse itseään ja odottaa ihmisten olevan sitten ylpeitä sen tuloksesta? Ymmärrämme hyvin, että sisälläsi voi asua pieni epäilijä. Mutta kuinka tahansa suhtaudutkin sisäiseen arviointiin, yksi asia on varma: voimme käyttää tätä työkalua saadaksemme konkreettisen vastauksen siihen, kuinka yksittäiset hotellit voivat parantaa toimintaansa – ja me haluamme tulla aina vain paremmiksi!
– Haluamme selvittää, saavuttavatko hotellit kestävyystavoitteensa, ja tämän luokituksen avulla saamme siihen vastauksen. Olemme nähneet vuosien varrella muita hotellialalla julkaistuja ympäristökestävyysarviointeja, mutta yksikään niistä ei ole ollut täysin rehellinen sen suhteen, miten parannusten puolesta oikeasti tehdään töitä. Kun otetaan huomioon, että meillä kaikilla on käytettävissämme sisäistä tietoa, toivomme voivamme olla vieraillemme sataprosenttisen rehellisiä näiden tulosten ja sen osalta, miten työskentelemme parantaaksemme niitä. Tällä tavoin vieraamme voivat tehdä tietoon perustuvia ympäristökestäviä valintoja ja samalla vaatia meiltä enemmän, jotta voimme jatkuvasti parantaa ympäristökestävyystyötämme, Bjugstad-Holm toteaa.
Harald Bjugstad-Holm
Suuria tavoitteita, vai mitä?
Tavoitteenamme on muun muassa olla ilmastoneutraali omassa liiketoiminnassamme vuoteen 2030 mennessä, puolittaa oman toimitusketjumme päästöt ja vähentää ruokahävikkiä 50 prosentilla vuoteen 2026 mennessä. Suuria, mutta saavutettavia tavoitteita! Kun kaikki tämä on sanottu (kyllä vain, sanottu!), on sanottava, että sisäisen kriittisen ympäristökestävyysluokituksemme syntyyn johtanut matka on ollut melkoinen. Kaikki alkoi nimittäin… Koronasta!
Tavoitteenamme on vähentää ruokahävikkiä hotelleissamme 50 prosentilla vuoteen 2026 mennessä. Valokuva: GooDween123.
Lyhyesti sanottuna saimme kerättyä joukon ihmisiä läheltä ja kaukaa – nuoria ja vanhoja, pitkiä ja lyhyitä… No, ymmärrätte kyllä: joukon erilaisia ihmisiä. Kutsuimme tätä joukkoa nimellä “The Chosen”, ja he työskentelivät meille peitetehtävissä (oooooh!) matkustaen eri hotelleissamme ja tarkistaen, noudatimmeko kaikkia koronarajoituksia.
"Mielestäni oli hieno yhdistelmä voida nauttia eri hotelleista ja samalla auttaa tekemään hotelleista parempia ja turvallisempia."
31-vuotias Almudena Vargas, joka työskentelee tavallisesti logistiikkaosastolla Deichmanin kirjastossa Bjørvikassa, Oslossa, valittiin osaksi yli sadan henkilön muodostamaa ryhmää hänen nähtyään hakuilmoituksen verkkosivustollamme olleen artikkelin kautta.
– Itse asiassa tarkoitukseni oli lähteä pitkälle kesälomalle Espanjaan, josta olen kotoisin, mutta tiukkojen rajoitusten vuoksi päätin viettää sen sijaan kahden kuukauden loman Norjassa. Varmaankin sen vuoksi minut valittiin "espanjalaiseksi". Ryhmään haettiin ihmisiä, jotka pitävät matkustamisesta, ja meidän piti tehdä tätä työtä matkustaessamme yksityisesti. Mielestäni oli hieno yhdistelmä voida nauttia eri hotelleista ja samalla auttaa tekemään hotelleista parempia ja turvallisempia koronan aikana, Vargas sanoo.
Almudena Vargas (31) on yksi suuren ryhmän jäsenistä, jotka matkustivat hotelleissamme ja "vakoilivat" työskentelytapaamme voidaksemme nähdä, kuinka sitä voitaisiin parantaa.
Silotellut, kuluneet sanat eivät riitä
Ryhmä sai lopulta oman Facebook-ryhmän, jossa he vaihtoivat kokemuksia ja jakoivat ajatuksiaan hotellitoiminnasta – eikä pelkästään koronarajoituksista. "Me Strawberryssa tajusimme, että ryhmän sitoutumista voisi käyttää johonkin muuhunkin koronapandemian jälkeen, ja suurin osa heistä oli myös kiinnostunut jatkamaan. Kyllä, parhaan mahdollisen vieraskokemuksen luomiseksi ei ole huono ajatus saada mukaan "tavallisia" ihmisiä.
Mutta innokas ryhmä oli kiinnostunut muustakin. He olivat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja siitä, miten me hotellialan toimijana toimimme sen parissa. Mutta he eivät löytäneet siitä mitään konkreettista tietoa. Paitsi tietysti siloteltuja, jo kuultuja sanoja.
– Se alkoi Facebook-ryhmässä olleiden ihmisten kommenteista, jotka koskivat hotellien toimintaa, ja saimme esimerkiksi selville, että he myivät Italiasta tuotua, lasipullossa olevaa limonadia, jota ei voinut pantata, joka oli ylihinnoiteltua ja joka kaiken lisäksi maistui pahalta. Tämä ei vaikuttanut tarpeelliselta, kannattavalta eikä kyllä myöskään kestävältä, Vargas sanoo innokkaasti.
Almudena Vargasilla on paljon sydämellään kestävän kehityksen ja hotelliliiketoiminnan osalta. Tavallisesti hän työskentelee logistiikan parissa Deichmanin kirjastossa, Oslossa.
Tämä sai ryhmän pohtimaan, miksi ei ollut saatavana konkreettista tietoa siitä, mitä hotellit todella tekevät vähentääkseen ruokahävikkiä, ilmastovaikutuksia ja kaikkea, mitä sanaan kestävä liiketoiminta liittyy. He toivoivat lisää avoimuutta, ja suhtaudumme siihen tietenkin vakavasti. Emme todellakaan halua leikkiä piilosta vieraidemme kanssa.
– Te Strawberrylla otitte meidät vakavasti ja jonkin ajan kuluttua esititte meille ehdotuksen kestävyysluokituksesta ja kysyitte, mitä meidän mielestämme pitäisi sisällyttää tällaiseen luokitukseen, miten se pitäisi suunnitella ja niin edelleen. Me "tavallisena kadunmiehenä" olimme hyvässä asemassa antamaan panoksemme sille, miten luokituksen pitäisi näyttäytyä kaikille niille, jotka eivät ole kestävän kehityksen asiantuntijoita, Vargas kertoo.
Olemme jo laatineet eettiset ohjeet toimittajillemme ja kaikille heidän toimitusketjukumppaneilleen varmistaaksemme, että käyttämiemme tuotteiden ja palvelujen tuotannossa kunnioitetaan ihmisiä ja ympäristöä.
Tieto on valtaa
Näin Sustainability Rating syntyi! Olemme ylpeitä ja iloisia siitä, että voimme esitellä, kuinka työskentelemme kestävyyden parissa ja osoittaa, mitä teemme tullaksemme paremmiksi. Mutta uskooko Vargas tällaiseen sisäiseen luokitukseen, ja uskooko hän muiden uskovan siihen?
– Jotkut suhtautuvat todennäköisesti epäilevästi tällaiseen luokitukseen, koska se on vain sisäinen. Uskon kuitenkin, että tämä skeptisyys saattaa vähentyä, kun ihmiset vähitellen ymmärtävät, että kyseessä on itse asiassa hyödyllinen työkalu, joka tarjoaa konkreettista tietoa, jota ei välttämättä saa muilta aloilta – tietoa, joka auttaa vieraita tekemään parempia, oikeita valintoja. Ihmiset ovat yhä enemmän huolissaan ilmastosta ja ympäristöstä, ja tällainen sisäinen arviointi voi toimia liikkeellepanevana voimana ja esikuvana muille toimijoille, jotka eivät ole yhtä avoimia. Tieto on valtaa, ja on tärkeää, että kaikki hotellialalla työskentelevät ovat valmiita vastaamaan niihin odotuksiin, joita yhteiskunta asettaa tällaiselle toiminnalle tulevaisuudessa, Vargas sanoo.
– Ihmiset ovat yhä enemmän huolissaan ilmastosta ja ympäristöstä, ja tällainen sisäinen arviointi voi tehdä teistä liikkeellepanevan voiman ja esikuvan muille organisaatioille, jotka eivät ole yhtä avoimia, sanoo Almudena Vargas.
Hotellimme voivat ylittää odotukset
Okei, meillä on siis ympäristökestävyysluokitus. Mutta miten arvoidaan, milloin hotelli voi saavuttaa tämän luokituksen täyden pistemäärän?
– Huippuarvosanan saadakseen hotellin tulee todella ylittää odotukset ja tuottaaa huipputulokset joka osa-alueella. Korkea arvosana ei tarkoita välttämättä sitä, että hotellin ympäristökuormitus on alhaisin, vaan hotelli on pystynyt toteuttamaan suuria parannustoimia. Tämä arviointitapa antaa jokaiselle hotellille hyvän lähtökohdan tunnistaa, millä osa-alueilla niiden on tehtävä parannuksia, Bjugstad-Holm päättää.
Olemme luonnollisesti huomanneet, että on tärkeää ottaa vieraamme mukaan osaksi päivittäistä hotelliliiketoimintaamme, ja nykyään kaikki hotellivieraat voivat antaa palautetta ja parannusehdotuksia hotellivierailunsa yhteydessä. Lisäksi suunnitelmana on sisällyttää arviointiin myös humaani näkökulma, kuten monimuotoisuus, hyvinvointi ja paikallinen yhteiskuntavastuu. Loppujen lopuksi välitämme niin maapallosta kuin ihmisistä!
Nykyään tavoitteenamme on edistää kolmea eri osa-aluetta: People, Planet ja Profit. Näin voit nukkua luonamme hyvin ja hyvällä omallatunnolla.
Tämä on Sustainability Rating:
- Sisäinen luokitus, joka heijastaa sitä, kuinka hotellit suoriutuvat ympäristökestävyyden eri osa-alueilla.
- Kukin hotelli laatii ennusteen kulutuksestaan odotetun käyttöasteen perusteella.
- Todellinen kulutus kerätään päivittäin tavarantoimittajilta, esimerkiksi sähköntoimittajalta ja pesulalta, ja rekisteröidäään keskitettyyn järjestelmään, joka luo hotellikohtaisen luokituksen.
- Luokitus perustuu 10-portaiseen asteikkoon ja se edustaa viimeisten 7 päivän keskiarvoa.
- Tulos mitataan vierasmäärän perusteella yötä kohti, jotta saadaan mahdollisimman yhtenäinen ja kaikkien hotellien kesken vertailukelpoinen asteikko.
- Arvointi perustuu siihen, miten hotellit ovat ajan mittaan saavuttaneet ilmastokuormituksen vähentämistavoitteensa energian, veden, jätehuollon, ruokajätteiden, kemikaalien, tekstiilien pesemisen ja ilmastopäästöjen osalta.
- Järjestelmä on sisäisesti läpinäkyvä, ja hotellit, joilla on vielä tehtävää kehitysmatkallaan, voivat ottaa opiksi paremmin suoriutuneilta hotelleilta.
Täältä voit lukea lisää aheista Sustainability Rating ja yhteiskuntavastuu.